Algemene leveringsvoorwaarden

1. Algemeen
Deze algemene voorwaarden maken onderdeel uit van elke overeenkomst tussen een diëtist en zijn/haar opdrachtgever inzake behandeling en/of het leveren van diensten en/of goederen. Onder opdrachtgever wordt verstaan alle cliënten of andere natuurlijke en rechtspersonen, dan wel hun wettelijke vertegenwoordigers die de dienst van de diëtist inroepen. Waar in deze voorwaarden de praktijk wordt genoemd, wordt verwezen naar Hester Viveen Voeding op Maat.
2. Verhindering
Indien de cliënt verhinderd is om op afgesproken datum en tijdstip aanwezig te zijn, dient hij/zij de diëtist hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen. Afspraken die niet minimaal 24 uur van tevoren op een werkdag zijn afgezegd kunnen in rekening gebracht worden (zie ook onder tarieven). Afzeggen of verplaatsen kan persoonlijk, telefonisch (eventueel voicemail), per email, sms of Whatsapp.
3. Vergoeding en Tarieven
Dieetadvisering is voor 3 uur opgenomen in de basisverzekering. In de praktijk komt dat neer op 4-6 consulten. Per 1 januari 2008 heeft de overheid een eigen risico voor ziektekosten ingesteld. Dit is voor 2019 vastgesteld op € 385,00. Dit geldt voor alle medische zorg uit het basispakket, met uitzondering van huisartsen- en kraamzorg. De zorgverzekeraar verrekent gedeclareerde zorg binnen de basisverzekering met de verzekerde tot het eigen risico voor het lopende kalenderjaar is voldaan. Behandeling door een diëtist telt mee voor uw eigen risico. De diëtist is niet verantwoordelijk voor de verrekening van eigen risico. Voor kinderen tot 18 jaar geldt geen eigen risico. De meeste zorgverzekeraars bieden, naast de 3 uur
basisverzekering, in hun aanvullende pakket extra uren dieetadvisering aan, die niet verrekend wordt met het eigen risico. Kijk in uw polis of u extra uren dieetadvisering in uw aanvullende verzekering heeft en voor hoeveel uur/euro per jaar. Of raadpleeg de Zorgwijzer .
Voor cliënten met diabetes, longaandoeningen (COPD) en hart- en vaatziekten die opgenomen zijn in de ketenzorg gelden andere voorwaarden. Uw behandelend praktijkondersteuner, huisarts of diëtist kan u vertellen of uw huisartspraktijk is aangesloten bij Ketenzorg NU. Behandeling vanuit
de ketenzorg gaat NIET ten koste van het eigen risico. Dieetadvisering wordt vergoed vanuit de basisverzekering door uw zorgverzekeraar. De praktijk heeft in 2019 contracten met alle zorgverzekeraars. Voor gecontracteerde dieetadvisering (3 uur basisverzekering en eventuele uren uit de aanvullende verzekering) gelden de tarieven zoals afgesproken met /aangeboden door de zorgverzekeraars . Iedere zorgverzekeraar heeft een tarief daarvoor vastgesteld en varieert per verzekeraar. Het exacte tarief kunt u navragen bij uw verzekeraar, maar varieert rond 60 – 62 €). De consulten zullen rechtstreeks worden gefactureerd naar de zorgverzekeraar en worden afgerond naar hele kwartieren.
In onderstaand overzicht vindt u de kosten per (soort) consult, afgerond naar hele kwartieren. Deze tarieven gelden uitsluitend wanneer er geen vergoeding (meer) uit basis- of aanvullende verzekering en/of u zonder af te melden niet op het consult verschijnt (no show). Voor deze kosten ontvangt u een factuur van Hester Viveen Voeding op Maat per mail of per post.

Tarieven 2019:
Consultsoort
Tarief
Intakeconsult (60 min.) (zonder uitwerken individueel dieet buiten consult) € 87,50
Intakeconsult (60 min. ) + uitwerken individueel dieet (30 min.) € 105,00
Vervolgconsult lang (30 min) € 35,00
Vervolgconsult kort (20 min) € 23,50
Telefonisch of digitaal consult (per kwartier) € 17,50
Toeslag bezoek aan huis € 28,00
No Showtarief (per kwartier ingeplande tijd) € 17,50
No Showtarief
Wanneer u een afspraak niet kunt nakomen, kan deze altijd geannuleerd of verplaatst worden. Wel dient u dit minimaal 24 uur van tevoren op een werkdag aan te geven. Dit kan telefonisch/voicemail inspreken, via e-mail, SMS of WhatsApp. Is de afspraak niet 24 uur van tevoren geannuleerd, dan heeft de praktijk het recht om de voor u gereserveerde tijd in rekening te brengen. Hiervoor wordt
een tarief van € 17,50 per 15 minuten ingeplande tijd. Deze rekening kan niet gedeclareerd worden bij de zorgverzekeraar. Voor deze kosten ontvangt u een factuur per mail of per post.
4. Debiteuren administratie
1. De praktijk declareert rechtstreeks aan uw zorgverzekeraar binnen de basisverzekering en aanvullende verzekering. Als u niet of onvoldoende verzekerd bent voor dieetadvisering of u heeft u al uw uren voor het betreffende jaar opgebruikt dan zult u een factuur krijgen van Hester Viveen Voeding op Maat voor de (meer)kosten van het consult die u zelf heeft te voldoen.
2.. De prakijk gaat niet in discussie met de verzekeraar over uw vergoeding; u bent daar zelf verantwoordelijk voor.
3. Bij het uitblijven van betaling binnen de gestelde termijn, is de debiteur in gebreke zonder dat daartoe een nadere ingebrekestelling nodig is. Zolang de debiteur in gebreke blijft aan zijn/haar verplichtingen te voldoen, zullen alle kosten welke verband houden met de inning van de desbetreffende vordering in rekening worden gebracht bij de debiteur. Onder deze kosten worden uitdrukkelijk mede verstaan de kosten ter incasso door een incassobureau en gerechtelijke kosten.
5. Aansprakelijkheid
Het advies van de diëtist is resultaatgericht zonder dat resultaat te garanderen. De diëtist sluit elke aansprakelijkheid uit ter zake van schade of letsel voortvloeiende uit of in verband met de opvolging door de opdrachtgever van door de diëtist verstrekte adviezen, tenzij sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de diëtist.
6. Modelregeling diëtist patiënt
Er wordt gewerkt volgens de afspraken van de Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD), waar de praktijk bij is aangesloten. Deze afspraken zijn vastgelegd in de modelregeling diëtist patiënt. Klik hier om de modelregeling te lezen. (is apart document)
7. Kwaliteitsregister Paramedici
Diëtist Hester Viveen staat geregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici onder no. 19902350989. Om deze registratie te behouden zijn o.a. een aantal bij- of nascholingen verplicht.
8. Klachtenregeling
Vanaf 1 januari 2017 zijn de regels voor het indienen van een klacht over uw zorgaanbieder gewijzigd. Dit is geregeld in de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz). De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg verplicht zorgaanbieders tot:
• het hebben van een klachtenregeling;
• het aanbieden van een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
• aansluiting bij een Geschilleninstantie.
De praktijk is aangesloten bij de Klachtenloket Paramedici. Dit is een regeling voor vrijgevestigde beroepsbeoefenaren werkzaam in de eerste lijn, die niet onder een andere klachtenregeling vallen, en de volgende doelstellingen heeft:
• Het bereiken van een bevredigende oplossing voor klager en zorgaanbieder
• Het bevorderen van de kwaliteit van de beroepsuitoefening door paramedische beroepsbeoefenaren Heeft u als patiënt/cliënt een klacht over uw diëtist? Ga dan eerst samen in gesprek. Komen we er niet uit dan kunt u een klacht indienen via het digitale klachtenformulier bij het klachtenloket paramedici .